MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
Mekatronik Mühendisliği
EEE 426 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Uzaktan Algılama
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
EEE 426
|
Güz/Bahar
|
2
|
2
|
3
|
5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Deney / Laboratuvar / Atölye uygulama | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders çevreyi uzaktan algılamaya giriş sağlamayı amaçlamaktadır. Uzaktan algılamanın temel prensipleri optik, ısıl, ve mikrodalga uzaktan algılama sistemleri ile ilişkili olarak gösterilecektir. Hem teorik (matematiksel ve fiziksel prensipler) hem de pratik (uygulamalar ve eğitim) anlayış farklı sensör tipleri ve her birisinin hassas olduğu çevresel parametreler üzerine tartışmalar ile birlikte anlatılacaktır. İlave olarak görüntü işleme ve uzaktan algılanan verinin analizi, bilgi içeriğinin anlaşılması ve çıkartılması konuları işlenecektir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Dersin içeriğinde uzağı algilamaya giriş, uzağı algılamanın tarihi; Uzağı algılama öğeleri, teknikleri ve metodları, optik ve ısıl uzaktan algılama, aktif uzaktan algılama; imgeleyen sensörler (SentetikAçıklık Radarları); yeryüzü haritalaması, deniz ve atmosferi uzaktan algılama uygulamaları bulunmaktadır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş. Uzağı Algılamanın Tarihi. Uzağı Algılama Platformları | Bölüm 1. Elachi and J. Van Zyl. ISBN 100471475696 |
2 | Yeryüzü ve Gezegen Atmosferlerinden İletim. Elektromanyetik Dalgaların Temel Özellikleri | Bölüm 1&2. Elachi and J. Van Zyl. ISBN 100471475696 |
3 | Dalga Yüzey Etkileşim Mekanizmaları. Yansıma, İletim, ve Saçılma | Bölüm 3. Elachi and J. Van Zyl. ISBN 100471475696 |
4 | Pasif İmgeleyen Sensörler | Bölüm 3. Elachi and J. Van Zyl. ISBN 100471475696 |
5 | İmge Veri Analizi. Sezim, Sınıflandırma, Tanılama | Bölüm 3. Elachi and J. Van Zyl. ISBN 100471475696 |
6 | Isıl Işınım Kanunları. Isıl Yayımın Yüzey Uzaktan Algılamada Kullanımı | Bölüm 4. Elachi and J. Van Zyl. ISBN 100471475696 |
7 | Mikrodalga Yayımı, Yüzey Uzaktan Algılamada Uygulamaları ve Kullanımı | Bölüm 5. Elachi and J. Van Zyl. ISBN 100471475696 |
8 | Mikrodalga Radyometreler. Geliştirilmiş Radyometre Örnekleri | Bölüm 5. Elachi and J. Van Zyl. ISBN 100471475696 |
9 | Radar Sensörlerin Temel Prensipleri | Bölüm 6. Elachi and J. Van Zyl. ISBN 100471475696 |
10 | İmgeleyen Sensörler: Gerçek Açıklık Radarları, SentetikAçıklık Radarları | Bölüm 6. Elachi and J. Van Zyl. ISBN 100471475696 |
11 | Gelişmiş SAR Teknikleri. İmgeleyen Radarların Uygulamaları | Bölüm 6. Elachi and J. Van Zyl. ISBN 100471475696 |
12 | Deniz Yüzeyi Algılaması, Radar İmgeleme Mekanizmaları | Bölüm 7. Elachi and J. Van Zyl. ISBN 100471475696 |
13 | Atmosferik Algılamanın Temel Prensipleri ve Işınım Aktarımı | Bölüm 8. Elachi and J. Van Zyl. ISBN 100471475696 |
14 | Mikrodalga, Görünür ve Kızılberisi Alanlarında Atmosferik Uzaktan Algılama | Bölüm 9&11. Elachi and J. Van Zyl. ISBN 100471475696 |
15 | Uzağı Algılama Uygulamaları | Ders Notları |
16 | Final Yeniden Gözden Geçirme | Ders Notları |
Ders Kitabı | C. Elachi and J. Van Zyl, “Introduction to the Physics and Techniques of Remote Sensing”, Wiley, 2006, ISBN 100471475696. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Floyd F. Sabins, “Remote Sensing: Principles and Interpretations”, W. H. Freeman, 3rd Ed., 1996, ISBN 0716724421. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
2
|
10
|
Portfolyo | ||
Ödev |
4
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
5
|
30
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
25
|
Final Sınavı |
1
|
25
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
75
|
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
25
|
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
1
|
16
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
2
|
1
|
2
|
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
4
|
2
|
8
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
5
|
6
|
30
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
15
|
15
|
Final Sınavı |
1
|
15
|
15
|
Toplam |
150
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Matematik, fen bilimleri, matematiğe dayalı fizik, çok değişkenli matematik, türevsel denklemler, istatistik, optimizasyon ve lineer cebir konularında bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. |
|||||
2 | Karmaşık Mekatronik mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. |
|||||
3 | Algılayıcı, eyleyici, kontrol, donanım ve yazılım öğelerine sahip karmaşık bir elektromekanik sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. |
|||||
4 | Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
|||||
5 | Mekatronik Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
|||||
6 | Mekatronik Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. |
|||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. |
|||||
8 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
|||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. |
|||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Mekatronik Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Mekatronik Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Mekatronik Mühendisleri Günü Etkinliği
Bölüm başkanımız Prof. Dr. Şeniz Ertuğrul'un konuşmacı olarak katıldığı 2. Mekatronik Mühendisleri günü etkinliği aşağıdaki linkten izlenebilir. https://www.youtube.com/watch?v=Ob--3v9bp7k&ab_channel=MekatronikM%C3%BChendisleriDerne%C4%9Fi
İzmir Ekonomili mühendislerden kendi rotasını belirleyen otonom robot
İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde (İEÜ) yürütülen projeyle engelle karşılaştığında yapay zeka kullanarak yeniden rota çizebilen otonom robot geliştirildi. TÜBİTAK tarafından desteklenen "Kapalı Alanlarda
Geleceğin Gözde Meslekleri
"Geleceğin Gözde Meslekleri - Mekatronik mühendisliği (Cnn Türk - Sinem Yöndem) 18.11.2016" İlgili habere aşağıdaki linkten ulaşılabilir. https://www.youtube.com/watch?v=d74Y4q1LZ40&ab_channel=SinemY%C3%B6ndem