MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
Mekatronik Mühendisliği
MCE 202 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Mikrodenetleyiciler
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
MCE 202
|
Güz
|
2
|
2
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders mühendislik öğrencilerine mikrodenetleyici uygulamaları geliştirmeleri için gerekli temel bilgileri verecektir. Öğrencilerin mikrodenetleyici donanım mimarisinin temellerini, mikrodenetleyici çevre birimleri ve iletişim protokollerini tanımlayabilmeleri, mikrodenetleyicilerin algılayıcı ve eyleyiciler ile iletişim halinde çalıştığı projeler geliştirmeleri amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders kapsamında mikrodenetleyiciler ve gömülü sistemlere giriş yapılacaktır. Ders ayrıca, mikroişlemciler ve mimarileri, hafıza, register ve interrupt mantığı, reset, clock, timer modülleri, giriş/çıkış portları, seri iletişim tipleri, ADC modülleri, sensörler ve bağlantı tipleri, özel amaçlı mikrodenetleyiciler, mikrodentleyici programlama, C++ ile programlama, Arduino IDE, gömülü sistem tasarımı ile test ve ölçü aletleri kullanımı konularını kapsamaktadır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş (Mikrodenetliyicilerin özellikleri, kullanım alanları, çeşitleri, özel amaçlı denetleyiciler: Arduino, ESP32 vs.) | İnternet kaynakları ve ders notları |
2 | Mikrodenetleyici çekirdek mimarisi (ROM, Flash, RAM, EEPROM, registerlar, reset, clock, interruptlar) | 8-bit AVR® Microcontrollers, http://microchipdeveloper.com/8avr:start |
3 | Mikrodenetleyici çekirdek mimarisi (ROM, Flash, RAM, EEPROM, registerlar, reset, clock, interruptlar) | 8-bit AVR® Microcontrollers, http://microchipdeveloper.com/8avr:start |
4 | Mikrodenetleyici çekirdek mimarisi (Çevre Birimleri) | 8-bit AVR® Microcontrollers, http://microchipdeveloper.com/8avr:start |
5 | C++ ile mikrodenetleyici programlamaya giriş | Programming Arduino: Getting Started with Sketches, Simon Monk, 2nd Ed. McGraw-Hill, 2016 |
6 | C++ ile mikrodenetleyici programlamaya giriş | Programming Arduino: Getting Started with Sketches, Simon Monk, 2nd Ed. McGraw-Hill, 2016 |
7 | Mikrodenetleyici Giriş/Çıkış (GPIO, ADC, PWM) | 8-bit AVR® Microcontrollers, http://microchipdeveloper.com/8avr:start |
8 | Ara sınav | - |
9 | İletişim protokolleri (UART, SPI, I2C) | 8-bit AVR® Microcontrollers, http://microchipdeveloper.com/8avr:start |
10 | Algılayıcılar | Programming Arduino: Getting Started with Sketches, Simon Monk, 2nd Ed. McGraw-Hill, 2016 |
11 | Eyleyiciler | Programming Arduino: Getting Started with Sketches, Simon Monk, 2nd Ed. McGraw-Hill, 2016 |
12 | İletişim Çevre Birimleri (ESP8266 WiFi, HC-05 Bluetooth) | İnternet kaynakları ve ders notları |
13 | İletişim protokolleri (HTTP, MQTT) | Kolban’s Book on ESP8266, Leanpub, 2016 |
14 | Proje atölyesi | |
15 | Proje atölyesi | |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Programming Arduino: Getting Started with Sketches, Simon Monk, 2nd Ed. McGraw-Hill, 2016 Programming with MicroPython: Embedded Programming with Microcontrollers and Python, Nicholas H. Tollervey, O'Reilly Media, 2017 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | 1. C++ How to Program (Early Objects Version), Global Edition, 10/E, Paul J. Deitel and Harvey Deitel, Pearson, 2016 2. 8-bit AVR® Microcontrollers, http://microchipdeveloper.com/8avr:start 3. Kolban’s Book on ESP8266, Leanpub, 2016 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
20
|
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
1
|
20
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
3
|
48
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
5
|
4
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
1
|
22
|
22
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
15
|
15
|
Final Sınavı |
1
|
15
|
15
|
Toplam |
184
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Matematik, fen bilimleri, matematiğe dayalı fizik, çok değişkenli matematik, türevsel denklemler, istatistik, optimizasyon ve lineer cebir konularında bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. |
X | ||||
2 | Karmaşık Mekatronik mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. |
X | ||||
3 | Algılayıcı, eyleyici, kontrol, donanım ve yazılım öğelerine sahip karmaşık bir elektromekanik sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. |
X | ||||
4 | Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
X | ||||
5 | Mekatronik Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
X | ||||
6 | Mekatronik Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. |
X | ||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. |
X | ||||
8 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
X | ||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. |
X | ||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Mekatronik Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
X | ||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Mekatronik Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Mekatronik Mühendisleri Günü Etkinliği
Bölüm başkanımız Prof. Dr. Şeniz Ertuğrul'un konuşmacı olarak katıldığı 2. Mekatronik Mühendisleri günü etkinliği aşağıdaki linkten izlenebilir. https://www.youtube.com/watch?v=Ob--3v9bp7k&ab_channel=MekatronikM%C3%BChendisleriDerne%C4%9Fi
İzmir Ekonomili mühendislerden kendi rotasını belirleyen otonom robot
İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde (İEÜ) yürütülen projeyle engelle karşılaştığında yapay zeka kullanarak yeniden rota çizebilen otonom robot geliştirildi. TÜBİTAK tarafından desteklenen "Kapalı Alanlarda
Geleceğin Gözde Meslekleri
"Geleceğin Gözde Meslekleri - Mekatronik mühendisliği (Cnn Türk - Sinem Yöndem) 18.11.2016" İlgili habere aşağıdaki linkten ulaşılabilir. https://www.youtube.com/watch?v=d74Y4q1LZ40&ab_channel=SinemY%C3%B6ndem