MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
Mekatronik Mühendisliği
IE 344 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Kalite Maliyetleri
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
IE 344
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Servis Dersi
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin ana amacı, kalite hataları sebebiyle oluşan gerçek kayıpları hesaplamayı öğretmektir. İç ve dış kalite hatalarına ve doğan sonuçlarına karşı proaktif önlemler alma becerisi kazanma ve gizli kalan hata maliyetlerini keşfetme ve hesaplama ile ilgili bilgi ve tecrübeyi arttırmaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Kalite Maliyetleri üzerinde çalışma, rekabetçi iş hayatında, maliyet azaltmayı ve optimum kayıp-kazanç oranını gerçekleştirmeyi, müşteri memnuniyetini ve karlılığı arttırmayı sağlar. Bu derste, kalite maliyetlerinin tanımlanması, belirlenmesi, sınıflandırılması, hesaplanması, hedefler konularak değerlendirilmesi ve sürekli iyileştirme ile maliyet azaltma çalışmalarının belirlenmesi ile ilgili adımların teorik olarak açıklanması, uygulama yöntemlerinin gösterilmesi, örneklerle pratik çalışmaların sunulması amaçlanmıştır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma, Giriş, Temel Kalite tanım ve Kalite Yönetim Sistem Yapısının gözden geçirilmesi, Kalite, önleme, düzeltme, iyileştirme, hata tanımlama, süreç, Pareto, PUKO, vb.), kalite yönetim sistemlerinin gerekliliği, Kalite Güvence, Kalite Kontrol, Kalite Planlaması, Toplam Kalite yönetimi tanımları, dersin içeriğinin aktarılması, dilek ve beklentiler. | Temel kalite Tanımları ve Klsite Sistem yapısı slaytları Part1 sunumları |
2 | a)Kalite Yönetim sistem yapısı ve maliyet ilişkisi( devam) b)Kalite Maliyeti (KM) konsepti Kalite ve maliyet ilişkisinin incelenmesi, kalite maliyeti kavramının tanımlamaları ve yaklaşımlar, önemi, KM konsept geliştirme | a)Part1 sunumları ( devam) b)Campanella, J., Principles of Quality Costs, ASQ Press, third edition, Ünite 1, b)Part2 Kalite maliyeti eğitmen sunumları |
3 | Kalite Maliyeti (KM) konsepti Kalite Maliyeti tarihçesi, KM sisteminin hedefi, kalitede gizli maliyetler, Toplam Kalite Yönetimindeki yeri, ISO 9000, VDA 6.1 Kalite Yönetimi sistemindeki yeri. | Campanella, J., Principles of Quality Costs, ASQ Press, third edition, Ünite 1 Part2 Kalite maliyeti eğitmen sunumları (devam) |
4 | KM sistem sınıflamaları KM sınıflandırılmaları (önleyici maliyetler, değerlendirme maliyeti hata maliyeti (iç hata ve dış hata), KM sınıfları ile ilgili örnekler verilmesi, sınıf çalışmaları KM öğeleri (görevler, faaliyetler), KM temelleri (Trend analiz, iyileştirme faaliyetleri). | Campanella, J., Principles of Quality Costs, ASQ Press, third edition Ünite 2 Part3 KM sınıflamaları eğitmen sunumları |
5 | KM sistem sınıflamaları (devam) KM sınıflandırılmaları (önleyici maliyetler, değerlendirme maliyeti hata maliyeti (iç hata ve dış hata), KM öğeleri (görevler, faaliyetler), KM temelleri (Trend analiz, iyileştirme faaliyetleri). Sınıf çalışmaları | Campanella, J., Principles of Quality Costs, ASQ Press, third edition Ünite 2 Part3 KM sınıflamaları eğitmen sunumları |
6 | KM sistem sınıflamaları –süreç yaklaşımı Proses yaklaşımı nedir? ISO 9001 -2015 deki yeri Kaplumbağa modeli ile süreç tanımlama Proses maliyeti hesabı Uygunluk –Uygunsuzluk maliyetleri Sınıf çalışmaları | Campanella, J., Principles of Quality Costs, ASQ Press, third edition Ünite 2 Part4 KM sınıflamaları – süreç yaklaşımı eğitmen sunumları |
7 | Yazılı sınav ( Midterm) 1 saat Kalite Maliyet uygulamaları KM yönetimine nasıl başlanacağının belirlenmesi, üst yönetimin dahil edilmesi, Firma içi ve üretim içi kalite maliyetleri prosedürü KM toplama derleme ve analizler, Aktivite temelli maliyetler hesabı, mali departmanın dahil edilmesi, Kalite maliyetlerini tanımlamak, tablo oluşturmak, döküm yapmak | Campanella, J., Principles of Quality Costs, ASQ Press, third edition Ünite 3 Part5 KM uygulamaları eğitmen sunumları |
8 | Kalite Maliyet uygulamaları KM yönetimine nasıl başlanacağının belirlenmesi, üst yönetimin dahil edilmesi, Firma içi ve üretim içi kalite maliyetleri prosedürü KM toplama derleme ve analizler, Aktivite temelli maliyetler hesabı, mali departmanın dahil edilmesi, Kalite maliyetlerini tanımlamak, tablo oluşturmak, döküm yapmak | Campanella, J., Principles of Quality Costs, ASQ Press, third edition Ünite 3 Part5 KM uygulamaları eğitmen sunumları |
9 | Kalite Maliyet uygulamaları- proje hazırlığı KM toplama derleme ve analizler, Aktivite temelli maliyetler hesabı, mali departmanın dahil edilmesi, Kalite maliyetlerini tanımlamak, tablo oluşturmak, döküm yapmak Proje çalışmalarını başlatma, içeriğin verilmesi, açıklanması | Campanella, J., Principles of Quality Costs, ASQ Press, pg 188-204 Part6 KM uygulamaları eğitmen sunumları |
10 | Kalite iyileştirme ve kalite maliyetlerini azaltama Problemli alanların bulunması, Kalite maliyet analizleri( Trend analizi, Pareto analizi) ekip yaklaşımı, ekip temelli çözüm üretme, müşteri memnuniyeti ile kalite maliyetinin ilişkilendirilmesi, | Campanella, J., Principles of Quality Costs, ASQ Press, third edition Ünite 5 |
11 | Tedarikçi Kalite Yönetiminde Kalite Maliyetleri: Tedarikçi seçimi, değerlendirilmesi, kalite kontrol yöntemlerinin seçimi, kalite maliyetlerinin belirlenmesi, maliyet düşürme çalışmaları. | Uğur Naci, KOSGEB Tedarikçi ilişkileri, Ankara Eğitim Merkezi Yayın No: 39 Juran’s Quality Control handbook, Section 15 |
12 | Uygulama çalışmalarının incelenmesi Kalite İyileştirme Süreci, Kalite Kategorilerinin belirlenmesi ve örnek maliyet tabloların yorumlanması, pareto analizi ve iyileştirme çalışmalarının planlanması aşamalarının örnek üzerinden incelenmesi. | Campanella, J., Principles of Quality Costs, ASQ Press, third edition Ünite 6 Sayfa 188-204 |
13 | Uygulama çalışmalarının incelenmesi Kalite İyileştirme Süreci, Kalite Kategorilerinin belirlenmesi ve örnek maliyet tabloların yorumlanması, pareto analizi ve iyileştirme çalışmalarının planlanması aşamalarının örnek üzerinden incelenmesi. | Campanella, J., Principles of Quality Costs, ASQ Press, third edition Ünite 6 Sayfa 188-204 |
14 | Temel Finansal ve mali tablo tanımlamaları: Direk malzeme, direk işçilik, indirek malzeme, indirek işçilik, sabit maliyet, kar- zarar vb. örnek çalışmaların incelenmesi | Campanella, J., Principles of Quality Costs, ASQ Press, third edition Appendix A |
15 | Problem Çözme Teknikleri ve 8D Metodolojisi KM yönetimde ve maliyet azaltmada problem çözmenin önemi, Pareto, Kök Neden Analizi, 5 kez neden, KT analizi, balık kılçığı, 8D adımları ve uygulanması, Ders alma ve öğrenen organizasyonlar, şirket hafızası yaratma. | Part 8 Slaytları Sınıfta örnek uygulamalar |
16 | Projelerin sunulması Dersin gözden geçirilmesi ,genel tekrar , özet , soru ve cevaplar |
Ders Kitabı | Campanella, J., Principles of Quality Costs, ASQ Press, third edition |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
5
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
4
|
15
|
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
1
|
15
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
35
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
65
|
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
35
|
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15
|
3
|
45
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
4
|
0
|
|
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
2
|
4
|
8
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
1
|
14
|
14
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
15
|
15
|
Final Sınavı |
1
|
20
|
20
|
Toplam |
150
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Matematik, fen bilimleri, matematiğe dayalı fizik, çok değişkenli matematik, türevsel denklemler, istatistik, optimizasyon ve lineer cebir konularında bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. |
|||||
2 | Karmaşık Mekatronik mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. |
|||||
3 | Algılayıcı, eyleyici, kontrol, donanım ve yazılım öğelerine sahip karmaşık bir elektromekanik sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. |
|||||
4 | Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
|||||
5 | Mekatronik Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
|||||
6 | Mekatronik Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. |
|||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. |
|||||
8 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
|||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. |
|||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Mekatronik Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Mekatronik Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Mekatronik Mühendisleri Günü Etkinliği
Bölüm başkanımız Prof. Dr. Şeniz Ertuğrul'un konuşmacı olarak katıldığı 2. Mekatronik Mühendisleri günü etkinliği aşağıdaki linkten izlenebilir. https://www.youtube.com/watch?v=Ob--3v9bp7k&ab_channel=MekatronikM%C3%BChendisleriDerne%C4%9Fi
İzmir Ekonomili mühendislerden kendi rotasını belirleyen otonom robot
İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde (İEÜ) yürütülen projeyle engelle karşılaştığında yapay zeka kullanarak yeniden rota çizebilen otonom robot geliştirildi. TÜBİTAK tarafından desteklenen "Kapalı Alanlarda
Geleceğin Gözde Meslekleri
"Geleceğin Gözde Meslekleri - Mekatronik mühendisliği (Cnn Türk - Sinem Yöndem) 18.11.2016" İlgili habere aşağıdaki linkten ulaşılabilir. https://www.youtube.com/watch?v=d74Y4q1LZ40&ab_channel=SinemY%C3%B6ndem