MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
Mekatronik Mühendisliği
EEE 416 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Radar, Sonar ve Sismik İşaret İşleme
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
EEE 416
|
Güz/Bahar
|
2
|
2
|
3
|
5
|
Ön-Koşul(lar) |
|
|||||||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Deney / Laboratuvar / Atölye uygulama | |||||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders radar işaret işleme prensiplerini sayısal işaret işleme açısından sağlamayı amaçlamaktadır. Bütün radar sistemlerinin dayanağı olan temel işaret işleme tekniklerini örneğin hedef ve girişim modelleri, uyumlu süzgeç, dalga biçimi tasarımı, Doppler işleme, eşik sezimi ve CFAR, ayrıca sentetik açıklık radar imgeleme ve uzayzaman uyarlanır dizilim işleme gibi ileri konulara giriş bu derste işlenecektir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Dersin içeriğinde radar sistemlerine giriş, temel radar işaret işleme; İşaret modelleri, radar parazitleri ve gürültü modelleri; Doppler kayması, darbeli radar sistemleri; Radar dalga biçimleri; Uyumlu süzgeç, Çözünürlük işlevi; Doppler işleme; Radar sezim temelleri; Sentetikaçıklık radarlarına giriş bulunmaktadır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Radar Sistemlerine Giriş; İşaret İşlemenin Tekrar Gözden Geçirilmesi | Bölüm 1. M. A. Richards. ISBN 0071444742 |
2 | İşaret Modelleri, Radar Parazitleri, Gürültü Modeli ve İşaret Gürültü Oranı | Bölüm 2. M. A. Richards. ISBN 0071444742 |
3 | İşaret Modelleri, Radar Parazitleri, Gürültü Modeli ve İşaret Gürültü Oranı | Bölüm 2. M. A. Richards. ISBN 0071444742 |
4 | Frekans Modelleri, Doppler Kayması; Uzamsal Modeller | Bölüm 2. M. A. Richards. ISBN 0071444742 |
5 | Darbeli Radar Sistemlerinde Örnekleme ve Nicemlerme | Bölüm 3. M. A. Richards. ISBN 0071444742 |
6 | Darbeli Radar Sistemlerinde Örnekleme ve Nicemlerme | Bölüm 3. M. A. Richards. ISBN 0071444742 |
7 | Radar Dalga Biçimleri; Uyumlu Süzgeç, Çözünürlük İşlevi | Bölüm 4. M. A. Richards. ISBN 0071444742 |
8 | Radar Dalga Biçimleri; Uyumlu Süzgeç, Çözünürlük İşlevi | Bölüm 4. M. A. Richards. ISBN 0071444742 |
9 | Doppler İşleme, Hareketli Hedef Göstergesi, İkili Darbe İşleme | Bölüm 5. M. A. Richards. ISBN 0071444742 |
10 | Doppler İşleme, Hareketli Hedef Göstergesi, İkili Darbe İşleme | Bölüm 5. M. A. Richards. ISBN 0071444742 |
11 | Radar Sezim Temelleri | Bölüm 6. M. A. Richards. ISBN 0071444742 |
12 | Sabit Yanlış Alarm Oranı Sezimi | Bölüm 7. M. A. Richards. ISBN 0071444742 |
13 | Sentetik Açıklık İmgelemeye Giriş | Bölüm 8. M. A. Richards. ISBN 0071444742 |
14 | Sentetik Açıklık İmgelemeye Giriş | Bölüm 8. M. A. Richards. ISBN 0071444742 |
15 | Uzay Zaman İşaret İşleme | Bölüm 9. M. A. Richards. ISBN 0071444742 |
16 | Uygulamalar | Ders Notları |
Ders Kitabı | M. A. Richards, “Fundamentals of Radar Signal Processing”, McGrawHill, 2005, ISBN 0071444742. |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
2
|
10
|
Portfolyo | ||
Ödev |
8
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
5
|
20
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
25
|
Final Sınavı |
1
|
25
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
75
|
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
25
|
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
2
|
32
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
2
|
1
|
2
|
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
8
|
2
|
16
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
5
|
3
|
15
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
10
|
10
|
Final Sınavı |
1
|
10
|
10
|
Toplam |
149
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Matematik, fen bilimleri, matematiğe dayalı fizik, çok değişkenli matematik, türevsel denklemler, istatistik, optimizasyon ve lineer cebir konularında bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. |
|||||
2 | Karmaşık Mekatronik mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. |
|||||
3 | Algılayıcı, eyleyici, kontrol, donanım ve yazılım öğelerine sahip karmaşık bir elektromekanik sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. |
|||||
4 | Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
|||||
5 | Mekatronik Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
|||||
6 | Mekatronik Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. |
|||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. |
|||||
8 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
|||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. |
|||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Mekatronik Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Mekatronik Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Mekatronik Mühendisleri Günü Etkinliği
Bölüm başkanımız Prof. Dr. Şeniz Ertuğrul'un konuşmacı olarak katıldığı 2. Mekatronik Mühendisleri günü etkinliği aşağıdaki linkten izlenebilir. https://www.youtube.com/watch?v=Ob--3v9bp7k&ab_channel=MekatronikM%C3%BChendisleriDerne%C4%9Fi
İzmir Ekonomili mühendislerden kendi rotasını belirleyen otonom robot
İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde (İEÜ) yürütülen projeyle engelle karşılaştığında yapay zeka kullanarak yeniden rota çizebilen otonom robot geliştirildi. TÜBİTAK tarafından desteklenen "Kapalı Alanlarda
Geleceğin Gözde Meslekleri
"Geleceğin Gözde Meslekleri - Mekatronik mühendisliği (Cnn Türk - Sinem Yöndem) 18.11.2016" İlgili habere aşağıdaki linkten ulaşılabilir. https://www.youtube.com/watch?v=d74Y4q1LZ40&ab_channel=SinemY%C3%B6ndem